کد خبر: 249378
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه ضروری است. در این میان همیشه افرادی وجود دارند که با عدم آگاهی از شرایط قوانینی مانند جریمه بیمه یا نحوه دریافت تخفیف بیمه ضرر می‌کنند. این در حالی است که با کد تخفیف خرید بیمه شخص ثالث از سایت هایی نظیر بیمه بازار، بیمه دات کام یا ازکی هزینه بسیار کمتری پرداخت خواهید کرد.

محاسبه تخفیف‌ها و جرائم بیمه شخص ثالث در 1403

همانطور که می‌دانید داشتن بیمه شخص ثالث برای کلیه وسایل نقیله الزامی است و تردد بدون بیمه نامه معتبر منجر به جریمه خواهد شد. به همین دلیل است که اطلاع داشتن از قیمت بیمه شخص ثالث، نحوه محاسبه جریمه، تخفیفات آن و همچنین، راه کارهای خرید ارزان تر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم درباره نرخ تعیین شده برای این بیمه در سال 1403، تخفیف‌ها و جرائم بیمه شخص ثالث صحبت کنیم. لازم به ذکر است که با کد تخفیف می‌توانید بیمه نامه خود را از سایت‌های معتبر فعال در این حوزه مانند بیمه بازار، بیمه دات کام یا ازکی دات کام به صورت آنلاین و با صرف هزینه کمتر تهیه کنید.

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی می‌توان گفت نرخ بیمه شخص ثالث پیرو مبلغ تعیین شده برای دیه در هر سال خواهد بود. ریاست قوه قضائیه با در نظر گرفتن تورم و شاخص‌های مختلف دیگر، نرخ مشخصی را برای دیه اعلام می‌کند. پس از آن، با توجه به دیه در نظر گرفته شده برای یک انسان بالغ در ماه‌های حرام، میزان بیمه شخص ثالث نیز مشخص می‌شود. البته این مورد تنها چیزی نیست که در تعیین قیمت اثر گذار است و موارد دیگری نیز در نظر گرفته می‌شود. از جمله این فاکتورهای تأثیر گذار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع و مدل ماشین و سال ساخت
  • کاربری خودرو ( به طور مثال خودروهای فعال در سرویس‌های تاکسی اینترنتی بین 10 تا 20 درصد حق بیمه بیشتری دارند)
  • سقف تعهدات پوشش مالی بیمه
  • مدت اعتبار بیمه که می‌تواند کوتاه مدت و یا یکساله باشد
  • تخفیف عدم خسارت
  • جرائم دیرکرد بیمه
  • میزان نمره منفی راننده مربوطه

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 1403

در سال جدید با توجه به افزایش نرخ دیه و همچنین تورم بالا، هزینه بیمه شخص ثالث هم مانند بسیاری از موارد دیگر با افزایش همراه بوده است. به طور کلی، می‌توان این افزایش قیمت را چیزی حدود 35.5 درصد در نظر گرفت. البته نرخ بیمه برای خودروهای مختلف، ماشین آلات کشاورزی و موتور سیکلت‌ها با هم تفاوت دارد. لازم است بدانید که این قیمت‌ها توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و برای سال 1403 مطابق جدول زیر است. البته اگر بیمه نامه خود را از سایت بیمه بازار تهیه کنید می‌توانید ضمن مقایسه بیمه‌های ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف و انتخاب بهترین مورد، از کد تخفیف بیمه بازار برای خرید ارزان تر استفاده کنید.

وسیله نقلیه

مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث

ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر

4,129,000 تومان

پیکان، پراید و سپند

4,689,900 تومان

ماشین‌های ۴ سیلندر

5,747,800 تومان

سایر ماشین‌های بیشتر از ۴ سیلندر

6,433,000 تومان

موتور سیکلت دنده‌ای ۱ سیلندر

1,252,400 تومان

موتور سیکلت دنده‌ای ۲ سیلندر به بالا

1,375,700 تومان

موتور سیکلت دنده‌ای ۳ چرخ و سایدکار

1,479,700 تومان

علااوه بر افزایش 35 درصدی نرخ پایه بیمه شخص ثالث، تغییرات دیگری نیز برای خرید این بیمه در سال جدید اعمال شده است. نکات زیر هم در محاسبه مبلغ دقیق بیمه شخص ثالث شما نقش دارند.

  • اگر راننده ای نمره منفی داشته باشد، حق بیمه برای او به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.
  • راننده ای که سابقه حادثه خسارت ساز نداشته باشد می‌تواند تا 70 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث دریافت کند.
  • راننده‌هایی که حادثه خسارت ساز داشته اند باید 3 درصد بیشتر پرداخت کنند.
  • نداشتن معاینه فنی نیز می‌تواند هزینه خرید بیمه نامه را تا 5 درصد افزایش دهد.
  • شرکت‌های بیمه می‌توانند بین 2.5 تا 7 درصد خسارات پرداختی در رابطه با آسیب بدنه خودرو را از راننده مقصر دریافت کنند.

حداقل و حداکثر پوشش مالی بیمه نامه‌های مختلف

به صورت معمول، حداقل پوشش مالی بیمه‌های شخص ثالث 2.5 درصد مبلغ دیه کامل در ماه‌های حرام است. به همین دلیل با افزایش نرخ دیه در سال جدید به 1 میلیارد و 600 میلیون، حداقل پوشش مالی بیمه نیز از 30 به 40 میلیون افزایش یافته است. به یاد داشته باشید که دریافت خسارت تا این مبلغ نیازی به کروکی و گزارش پلیس ندارد و تنها شرط آن داشتن گواهی نامه برای هر دو طرف و عدم خسارت جانی است. از طرف دیگر، برای تعهد مالی در بیمه نامه شخص ثالث مقدار حداکثری نیز وجود دارد. این مقدار معمولاً 50 درصد نرخ دیه است. یعنی برای سال 1403 که نرخ دیه 1 میلیارد و 600 میلیون تعیین شده، سقف بیمه ثالث حدود 800 میلیون خواهد بود.

محاسبه تخفیف‌ها و جرائم بیمه شخص ثالث در 1403

تخفیف عدم خسارت در سال 1403

اگر شما بیمه نامه شخص ثالث داشته باشید و تا زمان پایان اعتبار از آن استفاده نکنید، برای تمدید مجدد بیمه شخص ثالث خود می‌توانید از تخفیف ویژه استفاده کنید. طبق قوانین اعلام شده توسط بانک مرکزی، تمام شرکت‌های بیمه ملزم به در نظر گرفتن و اجرای این طرح تخفیف هستند. همچنین، تخفیف عدم خسارت نرخ ثابتی دارد. بر اساس تعرفه‌های اعلام شده این تخفیف برای سال اول 5 درصد است و در هر سال نیز 5 درصد به آن اضافه می‌شود. مثلاً اگر 10 سال متوالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنید، در سال یازدهم هزینه تمدید بیمه نامه برای شما 50 درصد کم تر خواهد بود.

البته روش‌های دیگری نیز برای خرید بیمه با قیمت مناسب تر وجود دارد. به طور مثال، شما می‌توانید بیمه مورد نیاز خود را از طریق سایت‌های معتبر فعال در این زمینه به صورت آنلاین و با تخفیف تهیه کنید. همچنین، در پلتفرم‌هایی مانند بیمه دات کام، بیمه نامه‌های مختلف ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه متفاوت برای کاربران قابل مشاهده و مقایسه هستند و می‌توانید با توجه به قیمت‌ها و بودجه ای که در اختیار دارید انتخاب کنید. با کد تخفیف بیمه دات کام نیز خریدی مقرون به صرفه تر را تجربه می‌کنید.

جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث و راه حل‌ بخشودگی آن

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، باید توجه داشته باشید که حتی یک روز هم تردد بدون بیمه شخص ثالث غیر مجاز است و پلیس به خاطر آن شما را جریمه خواهد کرد. علاوه بر این، به ازای هر روزی که تمدید بیمه نامه شما با تأخیر همراه شود، جریمه دیرکرد به شما تعلق می‌گیرد. این جریمه حتی در صورتی که از اتومبیل خود استفاده نکنید هم برای شما محاسبه میشود. بنابراین، همیشه حواستان به تمدید به موقع بیمه شخص ثالث باشد. استفاده از سیتم یادآور سایت های خرید بیمه مثل ازکی و بیمه بازار می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

محاسبه این جریمه به صورت تقسیم هزینه بیمه کامل و یک ساله خودرو بر تعداد روزهای سال انجام می‌شود. البته اگر بیشتر از یک سال دیرکرد داشته باشید، تنها جریمه همان یک سال را پرداخت خواهید کرد. به طور کلی، مقدار جریمه دیر کرد روزانه برای اتومبیل‌های مختلف به شرح زیر است.

وسیله نقلیه

جریمه دیر کرد روزانه (تومان)

ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر

11.312

پیکان، پراید و سپند

13.397

ماشین‌های ۴ سیلندر

15.747

سایر ماشین‌های بیشتر از ۴ سیلندر

17.624

موتور سیکلت دنده‌ای ۱ سیلندر

3.431

موتور سیکلت دنده‌ای ۲ سیلندر به بالا

3.769

موتور سیکلت دنده‌ای ۳ چرخ و سایدکار

4.054

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =